انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

وظیفه نسل پرنشاط و جوان دانشجو؛ تداوم و تکامل خط مستقیم انقلاب است

انقلاب ما

قرار بر این شد تا نوشته های دوستانتون در هیئت عاشقان اهل بیت (علیه السلام) به صورت مکتوب در این وبلاگ قرار بگیره تاهممون هرز چند گاهی سری بزنیم به این نوشته ها و تکرار بشه گفته های گذشته و یادمون بیاد که چی قرار گذاشته بودیم با خودمون وقتی این نوشته ها رو میشنیدیم.

طرز تهیه نوشیدنی و شیرینی خانگی برای پذیرایی در ایستگاه صلواتی

ایستگاه‌یهاییسیشسیشسشیبیسی‌های صلواتی هم تو بهار و تابستون داغ برپا میشه و هم پاییز و زمستون سرد! چه خوبه متناسب با فصل و نعمت های اون، نوشیدنی و شیرینی ما هم بــروز باشه. هرچند همه مامان ها و مادربزرگ ها خودشون آشپز خوش سلیقه‌ای هستند و دستورات مختلف دارند، اما ما هم اینجا چند تا دستورالعمل برای تهیه نوشیدنی و شیرینی آوردیم تا با کمک بزرگترهاتون، پذیرایی خوشمزه‌ای برای ایستگاه صلواتی خونگی آماده کنید:

برای خواندن ادامه مطلب، کلیک کنید.

نوشیدنی‌ها

شربت پرتقال

مواد لازم:

لیموترش بزرگ    1عدد

پرتقال تامسون     1عدد

شکر یا عسل        1 پیمانه

آب سرد                2 لیتر

طرز تهیه:

اول لیمو و پرتقال رو با پوست، به صورت نگینی خرد می کنیم و داخل کیسه پلاستیک قرار داده و میگذاریم درون فریزر تا یخ بزنه. بعد از اینکه کاملا یخ زد، کیسه رو بیرون میاریم و لیمو و پرتقال های خرد شده رو درون مخلوط‌کن می ریزیم. قبل از روشن کردن مخلوط کن باید به اندازه یک لیوان دسته‌دار، شکر یا عسل به اون اضافه کنیم. مخلوط کن رو روشن کنید تا خوب مخلوط بشه. بعد مواد آماده شده رو داخل ظرف بزرگی ریخته و 2 لیتر آب سرد به اون اضافه میکنیم. چند دقیقه هم می زنیم و و بعد از صافی عبور میدیم. اگه تابستونه، می تونید توش یخ هم بندازید. شربت شما آماده است. فورا ببرید برای پذیرایی تو ایستگاه تا از دهن نیافتاده. نوش جان

 

شربت گلاب

مواد لازم:

نبات سفید     300 گرم

گلاب           1کیلو

زعفران         به مقدار لازم

نکته: میتونید به جای نبات، از عسل هم استفاده کنید.

طرز تهیه:

با احتیاط و حتما به کمک مادر خانواده یا بزرگترتون، گلاب و نبات رو روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش بیاد و مقدارش نصف بشه. زعفران رو به مقداری که دلتون میخواد به اون اضافه کنید و بذارید تا سرد بشه. این میشه: شهد شربت شما. حالا این شهد رو میتونین با عرقیجات مختلف و تخم ریحان و تخم فرنجمشک مخلوط کرده و پذیرایی رو شروع کنین.

 

شیر بادام

مواد لازم:

بادام شیرین خام    1 لیوان

آب                    4 لیوان

عسل                 3 قاشق غذاخوری

وانیل                 یک دوم قاشق چایخوری (به دلخواه)

طرز تهیه:

قراره شربت بادام درست کنید! پس اول بادام‌ها رو چند ساعت خیس بدین و پوستشون رو جدا کنید. بعد بریزینشون تو مخلوط کن و آب بهش اضافه کنید. بعد از اینکه کاملا مخلوط شد، عسل و وانیل رو هم اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه. نوشیدنی شما آمادست. اما اگه بخواهید مغز بادام توی شربت شما نباشه و فقط عصاره اش باشه، میتونید بعد از مخلوط کردن، از تنظیف یا صافی عبور بدین و تفاله ها رو جدا کنین. مغزهای جداشده رو دور نریزید که اسرافه، یا نوش جان کنید یا باهاش حریره و دسر درست کنین. نوش جان

 

دمنوش

بهارنارنج، بادرنجبویه (یا همون وارنگِ بو)، به لیمو و غیره، گیاهانی هستند که به عنوان دمنوش از آنها میشه استفاده کرد: هم جداگانه و هم مخلوط.

دمنوشها را میتوان با عسل یا نبات مخلوط و میل کرد. اگه دمنوش شما ولرم یا داغه برای ایستگاه صلواتی زمستانه شما و اگه خنک و سرده برای پذیرایی توی تابستان عالیه.

 

کیک و شیرینی‌ها

 

کیک فنجانی

مواد لازم:

شکر             3 قاشق غذاخوری

تخم مرغ       1عدد

وانیل            یک‌چهارم قاشق چایخوری

روغن            3 قاشق غذاخوری

آرد              4 قاشق غذاخوری

بکینگ پودر   1 قاشق مرباخوری

شیر             3 قاشق غذاخوری

پودر کاکائو    یک‌چهارم قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تخم مرغ و شکر و وانیل رو تو ظرف مناسب ریخته و هم میزنیم. می تونین از چنگال هم برای این کار استفاده کنید. وقتی کاملا مخلوط شدن، روغن و شیر رو بهش اضافه می‌کنیم. آرد و بکینگ‌پودر رو که از قبل با هم الک کرده بودیم کم کم بهش اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. در آخر هم پودر کاکائو رو به مواد اضافه می‌کنیم.

میریم سر وقت آب جوش: تو قابلمه‌ای مقداری آب میریزیم تا با شعله ملایم به جوش بیاد. بعد، فنجون‌ها رو چرب می کنیم و و یک سوم فنجون رو با مواد کیکمون پر می‌کنیم و میذاریم داخل قابلمه. درب قابلمه رو به همراه دمکنی می‌بندیم.

بعد از 15 دقیقه شعله رو خاموش کنید و بذارید فنجون‌ها سرد بشن. ده دقیقه بعد کیک‌ها رو به راحتی میشه از فنجون‌ها خارج کرد و تو سینی چید برای پذیرایی تو ایستگاه صلواتی خونگی.

 

دونات

موادلازم:

آرد 1 پیمانه

شکر یک‌چهارم پیمانه

ماست غلیظ 1 پیمانه سر خالی

تخم مرغ 2 عدد

کره نرم شده 1 پیمانه

بیکینگ پودر 2 قاشق مربا خوری

نمک نصف قاشق چایخوری

پودر قند به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا ماست غلیظ و شکر رو با هم مخلوط کرده و بکینگ پودر رو اضافه میکنیم و میذاریمش کنار.

میریم سر وقت تخم مرغ‌ها. تخم مرغها رو با همزن مخلوط می‌کنیم تا سفید بشن. بعد، کره‌ی نرم شده رو بهش اضافه می‌کنیم و در آخر هم شیر رو میریزیم توی ظرف همزن.

از اون طرف، آرد و نمک رو با هم ترکیب می کنیم و همه رو به مایه‌ی آماده شده اضافه می‌کنیم.

توجه: مایه آماده شده، نه باید شل باشه و نه سفت.

حالا که همه چیز با هم خلوط شده، روی ظرف رو با پارچه‌ای تمیز می پوشونیم و به مدت 2 ساعت تو فضای آشپزخانه میگذاریم بمونه تا تا حجم خمیر دو برابر بشه.

در مرحله بعد روی سطحی صاف، آرد پاشی می کنیم تا خمیر رو به کمک یک وردنه به قطر یک سانت پهن و صاف کنیم. بعدش، با کمک قالب یا دهانه لیوان حلقه حلقه از خمیر جدا می کنیم و شبیه شامی وسطش سوراخ درست می‌کنیم چون قراره دونات درست کنیم! بعد، مواد رو توی روغنی که از قبل داغ شده سرخ می‌کنیم، بعد میذاریم روی دستمال تا روغنش جدا بشه.  حالا آماده تزئینه. برای تزئین از کرم شکلات یا پودر قند میتونید استفاده کنید. ایستگاه صلواتی شما دوناتی میشه اینطوری J

 

سوهان کنجدی

مواد لازم:

شکر 1 فنجان

کنجد یک و نیم فنجان

عسل 3 قاشق سوپ‌خوری

روغن 2 قاشق سوپ‌خوری

زعفران (حل شده) 1 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه:

شکر، عسل و روغن رو روی حرارت میذاریم تا حل بشه. بعد، زعفران اضافه می‌کنیم و آخر هم کنجد رو. گاهی هم می‌زنیم تا  رنگش طلایی بشه. بعد، سینی رو چرب می‌کنیم و با قاشق مربا خوری مواد رو به روی سینی می ریزیم و می‌گذاریم تا خنک بشه. پس از خنک شدن، از روی سینی بر میداریمش و در ظرف مناسب می‌چینیم.

 

شیرینی باسلوق

مواد لازم:

نشاسته (نشکسته) نصف لیوان دسته‌دار

آب سرد یک و نیم لیوان

شکر 1 لیوان

ژله با طعم دلخواه 1 بسته

گلاب نصف لیوان

کره آب شده یا روغن 1 قاشق غذا خوری

پودر نارگیل به مقدار لازم

طرز تهیه:

اول نشاسته رو تو آب حل می کنیم. بعد، شکر، پودر ژله وگلاب رو به مخلوط نشاسته و آب اضافه می‌کنیم تا مواد کاملأ تو آب حل بشن. حالا میگذاریمش روی شعله ملایم و به آرومی هم می‌زنیم تا سفت بشه. بعد، کره یا روغن رو هم اضافه می کنیم و هم زدن رو ادامه میدیم تا شروع به جوشیدن بکنه و به حالت شیشه‌ای در بیاد.

بعد، تهِ ظرفی مناسب (اندازه مواد باسلوق)، آرد یا پودر نارگیل می‌پاشیم و باسلوق آماده شده رو درون ظرف می‌ریزیم. روی باسلوق رو هم با آرد یا پودر نارگیل می‌پوشونیم و میذاریم تا خنک بشه. بعدش باید بره تو یخچال و به مدت 5 تا 8 ساعت سرد بشه. حالا باسلوق شما خوردن داره! با قالب یا چاقو به قسمت‌های مساوی برش بدینش و هر تزئینی که دوست دارید روش انجام بدین.

 

شیرینی کشمشی

مواد لازم:

آرد      2 لیوان (دسته دار)

پودر شکر   1 لیوان

تخم مرغ    2 عدد

کشمش     100 گرم

وانیل     1 قاشق چایخوری

روغن جامد یا کره     دو سوم لیوان

طرز تهیه:

تخم مرغ وکره را نیم ساعت قبل از شروع کار از یخچال خارج می‌کنیم. فر رو روشن میکنیم تا آرام آرام گرم بشه و خودمو میریم پای آشپزی.

کره نرم شده، پودر شکر و وانیل رو توی ظرف مناسب هم می‌زنیم تا یکـدست بشه. بعد، تخم مرغ‌ها رو به نوبت اضافه می‌کنیم. آرد رو هم الک کرده و به موادمون اضافه می‌کنیم و با قاشق یا لیسک همشون می‌زنیم. حالا کشمش‌ها رو میریزیم تو مخلوط و همشون می‌زنیم.

کفِ سینی، کاغذ روغنی میذاریم و قاشق قاشق مواد رو با فاصله‌ی مناسب روی سینی می‌چینیم. سینی رو میذاریم توی فر تا به مدت 10 تا 15 دقیقه حرارت ببینه. وقتی دیدین لبه‌های شیرینی‌ طلایی شده، یعنی شیرینی شما آماده است. اجازه بدین شیرینی خنک بشه و بعد از کاغذ جداشون کنید، وگرنه ممکنه با کاغذ کنده بشه یا شیرینی خرد بشه. حالا میشه توی یک ظرف زیبا برای پذیرایی تو ایستگاه صلواتی بچینیدشون.

نوش جان هر کی که می‌خوره :)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی